5 tips voor wanneer je geen ochtendmens bent

Te laat opstaan, haasten en hopelijk op tijd komen op je werk komen. Allemaal signalen dat jij niet echt een ochtendmens bent. Of je nou vroeg naar bed gaat of laat, het blijft elke morgen weer een opgaven. Wellicht zal het nooit veranderen, maar met deze 5 tips maak jij elke ochtend een beetje makkelijker. 

1. Wordt leuker of rustiger wakker

Die irritante piep van je wekker is elke ochtend weer een geluid om snel te vergeten. Vroeg op staan is gewoon niks voor jou. Om het iedere ochtend een stukje leuker te maken kun je ervoor kiezen om een wekker radio te nemen of je lievelingsnummer als wekker in te stellen. Door je favoriete nummer aan te zetten word je wellicht wat vrolijker wanneer de dag begint. Een andere optie is misschien het kiezen van rustgevende muziek zoals bijvoorbeeld natuurklanken. Een aangenamer geluid kan helpen bij opstaan s’ ochtends waardoor je in ieder geval een stuk vrolijker wakker wordt. Voor sommige went geluid nooit in de ochtend. Probeer daarom een keer om een wake-up light te gebruiken. Deze wekker zorgt ervoor dat het licht steeds feller wordt. Hierdoor kunnen je ogen beter wennen aan het licht en is het niet in één keer een aanslag op je lichaam. 

2. Bereid je ochtend goed voor

Zit jij in de ochtend ook gehaast nog je lunch te maken voor de middag? Smeer je boterham de avond van te voren. Hierdoor hoef je in de ochtend alleen je bammetje uit de koelkast te pakken en heb je misschien wel meer tijd over om bijvoorbeeld een bakje koffie te nemen die je normaal overslaat. Je zal merken dat je een stuk aangenamer op je werk komt. 

3. Nooit meer strijken

Strijk jij in de ochtend nog je overhemd voor dat je weg gaat? Of ben je simpelweg het vergeten te doen de avond ervoor? Koop strijkvrije overhemden. Strijkvrije overhemden zijn ideaal voor jou als je een hekel hebt aan strijken. Deze overhemden zijn gemaakt van een zwaarder materiaal waardoor ze alleen opgehangen hoeven te worden en niet gestreken. Dit zal een hoop tijd schelen in de morgen. 

4. Zet je wekker vooruit

Het is een beetje een achterhaalde oplossing, maar voor velen werkt het nog steeds. Door de reguliere tijd op je wekker vooruit te zetten waardoor het bijvoorbeeld op je wekker 10 tot 15 minuten later dan het in werkelijkheid is, heb je meer tijd in de ochtend. Eigenlijk sta je gewoon eerder op. Omdat je in de ochtend naar je wekker kijkt en denkt; ‘shit ik heb nog maar een paar minuten’ zal je uit je bed komen en je klaarmaken om naar werk te gaan. 

5. Pak eens de fiets

Woon je niet al te ver van je werk? Probeer dan eens met de fiets naar werk te gaan. Door actief naar je werk te fietsen zal je merken dat je veel fitter en actiever voelt op je werk. Meer energie in de ochtend zorgt voor een betere werkhouding en dat jij niet pas laat op gang hoeft te komen. Een nadeel hiervan is dat je wellicht nog eerder moet opstaan, het voordeel daarvan is dat je de andere keer weer wat langer kan blijven liggen wanneer je de auto pakt. In ieder geval dwing jij jezelf om eerder op te staan waardoor het in het vervolg ook makkelijk gaat op dagen dat het niet hoeft.

Geef een reactie